Fælles Mål Smagekassen 2022
Faglige mål som oversigt
Hent oversigten med kompetencerområder og færdigheds- og vidensområder som en oversigt.
Fælles faglige mål som oversigt.xlsx
Kompetenceområde inkl. færdigheds- og vidensmål |
Færdigheds- og vidensområder og -mål |
GoCooks undersøgelses-spørgsmål |
Mad og sundhed Ernæring og energibehov |
Eleven kan anvende kostanbefalinger til madlavning og måltidssammensætning. Eleven har viden om kostanbefalinger og deres grundlag |
Hvordan sammensætter man en sund og varieret kost, der samtidig er god for klimaet? Og hvad har det med rodfrugter at gøre? Er rodfrugter altid sunde? Er rodfrugtchips fx sundere end kartoffelchips? Undersøg forskellen på rodfrugt- og kartoffelchips. |
Mad og sundhed Hygiejne |
Eleven har viden om hygiejne-, opbevarings- ogkonserveringsprincipper.
|
Eleverne lærer, hvordan rodfrugter skal opbevares og hvordan man kan undgå madspild. Kan man fx bruge en rodfrugt med en brun plet? Hvordan kan man bruge resterne fra Smagekassen i biksemad med rodfrugter? |
Eleven har viden om mikroorganismer. |
Hvad sker der, hvis man ikke opbevarer sine madvarer korrekt? Hvornår er mikroorganismer sygdomsfremkaldende, og hvornår er de gode for os? |
Kompetenceområde inkl. færdigheds- og vidensmål | Færdigheds- og vidensområder og -mål | GoCooks undersøgelses-spørgsmål |
Madlavning Madlavningens mål og struktur |
Eleven kan lave mad efter en opskrift |
Eleverne kan bruge fagord og standardbegreber ud fra GoCooks trin-for-trin opskrifter med tilhørende videoer.
|
Eleven har viden om køkkenredskaber, arbejdsprocesser samt fagord og begreber i en opskrift |
Hvordan bruger man et rivejern, uden at rive sig selv? Hvordan blender man en suppe? |
|
Madlavning Grundmetoder og madteknik |
Eleven kan lave mad ud fra enkle grundmetoder og teknikker. |
Eleverne kan anvende grundmetoder såsom syltning, purere og svitse. Eleverne kan bruge teknikker såsom at skrælle, skære og rive rodfrugter. |
Madlavning Madlavningens fysik og kemi. |
Eleven kan lave mad under hensyntagen til fysisk-kemiske processer |
Eleverne lærer, hvordan de kan svitse eller braisere rodfrugter, så de udvikler mere smag. Og hvordan undgår man at de branker?
|
Eleven har viden om madlavnings grundlæggende fysik og kemi |
Hvad er bruning - og hvorfor giver det mere smag? Hvorfor er syltning en konserveringsmetode? |
|
Eleven har viden om sammenhæng mellem madlavnings grundmetoder og fysisk-kemiske egenskaber |
Hvad er forskellen på at koge, brune og branke grøntsager? Hvad gør karamellisering og maillard-processer ved maden fx rodfrugtchips eller rodfritter? |
|
Madlavning Smag og tilsmagning |
Eleven kan skelne mellem forskellige grundsmage, konsistens og aroma |
Kan du skelne grundsmagene i en rodfrugtsuppe? Hvordan er teksturen i en rødbedebøf?
|
Eleven har viden om grundsmage, konsistens og aroma |
Hvad er grundsmagene? (tekst og video) Hvordan skal man smage grøntsager til, når du bruger lidt eller ingen kød i maden? |
|
Eleven kan man tilsmage og krydre maden |
Hvordan smager man fx en rodfrugtsuppe eller rødbedebøffer til?
|
|
Eleven har viden om tilsmagning og krydring |
||
Madlavning Madens æstetik |
Eleven kan fortolke sanse- og madoplevelser. |
Eleverne kan sætte ord på deres madoplevelser ved hjælp af fagtekster og elevark. |
Kompetenceområde inkl. færdigheds- og vidensmål |
Færdigheds- og vidensområder og -mål |
GoCooks undersøgelsesspørgsmål |
Fødevarebevidsthed Råvarekendskab
|
Eleven kan redegøre for almindelige råvarers smag og anvendelse |
Hvad er forskellen på en pastinak og en persillerod?
|
Eleven har viden om råvaregruppers smag og anvendelse |
Hvorfor kalder man det rodfrugter? Og hvad er en rodfrugt? Hvorfor er en kartoffel ikke en rodfrugt? Hvilken betydning har det, at kartofler er knolde, der indeholder meget stivelse i modsætning til fx gulerødder? |
|
Eleven kan tage hensyn til råvarers fysisk-kemiske egenskaber |
Hvad er forskellen på stivelse og fibre? (tekst og video) |
|
Eleven har viden om råvaregruppers fysisk-kemiske egenskaber |
Hvorfor er der forskel på rodfrugters konsistens, når de rå kontra tilberedte? Hvad sker der, når man koger, mose, purerer, marinere, svitser, braisere og frituresteger dem? |
|
Fødevarebevidsthed Bæredygtighed og miljø
|
Eleven har viden om fødevaregruppers vej fra jord til bord og til jord igen. |
Eleven lærer, hvordan man dyrker økologiske rodfrugter i Danmark.
|
Eleven har viden om fødevaregruppers bæredygtighed |
Er økologiske rodfrugter dyrket i Danmark bæredygtige? Hvad er deres klimaaftryk? |
|
Eleven har viden om betydningen af madhåndtering for bæredygtighed og miljø |
Hvad sker der, hvis landmanden ikke kan sælge sine rodfrugter? Hvad vil du sige til at købe en skæv rodfrugt? Smider du gulerødder ud derhjemme, der har fået en plet |
|
Fødevarebevidsthed Kvalitetsforståelse
|
Eleven kan vurdere madforbrug i relation til kvalitet, hverdagsliv, æstetik og markedsføring |
Eleven lærer, hvordan vores brug af rodfrugter har ændret sig gennem tiden? Hvad betyder prisen for rodfrugter? Hvordan har udviklingen i økologiske rodfrugter været? |
Eleven har viden om faktorer der påvirker madforbrug |
Hvordan ændrer forbruget af syltede rødbeder sig? Spiser vi flest rødbeder til jul? |
Kompetenceområde |
Færdigheds- og vidensområder og -mål |
GoCooks undervisningsmateriale |
Fødevarebevidsthed Fødevarekendskab og kvalitetsforståelse |
Eleven har viden om fødevarers fysisk-kemiske egenskaber, anvendelsesmuligheder og smag. |
Rodfrugter udvikler smag, når de bliver udsat for varme. Eleverne får mulighed for at lære om bruningsmetoder, karamellisering og de kemiske reaktioner, der opstår, når rodfrugterne opvarmes – helt ned på molekyleniveau. De kaldes maillardprocesser, og det vil blive forklaret skriftligt i elevhæftet og i en video på hjemmesiden. Eleverne får også viden umamis betydning for at give grøntsager smag.
|
Madlavning Eksperimenterende madlavning |
Alle fire færdigheds- og vidensområder og -mål. |
|
Fødevarebevidsthed Bæredygtighed |
Eleven har viden om bæredygtighedskriterier og produktionsforhold. |
Hvilke udfordringer er der for danske producenter af rodfrugter? Hvilken indflydelse har det globale marked på produktionen i Danmark? |
Fødevarebevidsthed Fødevareproduktion og madprojekt |
Eleven har viden om innovative processer i fødevareproduktion. |
Rodfrugter bliver brugt til mange ting. I opskrifthæftet kan eleverne finde alternative anvendelser af fx rødbeder, der bliver brugt som farvestof i glasur og som farvestof i fødevareindustrien. |
Madlavning Madtekniske egenskaber og håndværk |
Eleven kan eksperimentere med ingredienser og metoder. |
De tilhørende elevark lægger op til eksperimenter med rodfrugter, hvor eleverne skal afprøve forskellige metoder og prøve at smage forskel på de tilberedte rødder. |
Madlavning Madtekniske egenskaber og håndværk |
Eleven har viden om metoder og ingrediensers madtekniske egenskaber og kan anvende komplekse teknikker og metoder i madlavning. |
Opskrifthæftet indeholder opskrifter, hvor eleverne opfordres til at bruge mandolinjern eller på anden måde skære rodfrugter julienne. De får også mulighed for at eksperimentere med fritering og syltning som konserveringsmetoder. Tanken er, at de gennem arbejdet med teknikkerne tilegner de sig viden herom. |